Thursday 20 October 2011

Deepsss... Fever

Nama pon 1 malaysia...mang patot pon kita amek tau pasal sumer perayaan kn? tak kira la raye pepon...lani aku nk stori sket pasal tradisi org india bile deme sambut raya deepavali...


kolum....


apekebendanya haa?? nasir bilal khan bertanya

ni ha bendanya...




santek kan? aku kagom btol dgn kreativiti deme nie...aku lukis tas kertas pon tak lepas...deme main lukis tas lantai pon jd meletops macam nie...



jangan kome tak tau tradisi nie org india yg mempelopori kay...amalan turun-temurun tok nek dorang...kita ade???besanya pompuan la lukis2 nie...lakinya tk kuasa nk main beras2 nie...nie sume beras kay...tepong beras pon boleh ...dh dicampor warna...jadilah camneh...



deme besa lukis pan pintu umah deme la...bagi gempak sket bile org dtg beraya...lg satu deme percaya dewa dewi deme dtg umah bagi berkat gitu...ate katenyer...



pagi2 lagi yg pempuan nie bangun bersih2 halaman...renjis2 air...n mula wat lakaran...tokleh trus boh warna2 nie...tak santek nanti...sketch jgn tak sketch



paten2 nie plak ikut suke hati deme la...yg kreatip jd la cantik...yg tk brapa kreatip jd la ala kadar...cukup ler...janji hado



tp aku tgk deme suka motip2 hewan nie...espeseli burung merak...yelah dah mang santek menatang tuh...sumber inspirasi la tu...



motip bunga pon banyak juga...



aku kalu pandai wat aku nk wat motip pemandangan...emm bleh ker...entahla der...



tp ini la antara daya tarikan perayaan deme nih...bes gak



cina - tanglung merah
melayu - pelita cap ayam
india - kolum

tarik benang tarik tali
buat mengikat selonggok cili
orang jual kita beli
selamat hari deepavali


No comments:

Post a Comment